Khamis, 18 Ogos 2016

DATO RED BOLEH BERKAHWIN EMPAT, INI SYARATNYA...- ADIRA






Walaupun sebelum ini kecoh kisah mengenai suami kepada penyanyi Adira yang kantoi videonya merangkul pinggang pelakon Ruhainies, Adira khabarnya tidak bermasam muka dengan pelakon tersebut. Namun setelah mengetahui cerita sebenar dia kembali menarik nafas lega walaupun pada mulanya hatinya sakit (sakitnya tuh disini). 

Adira juga tidak kisah sekiranya suaminya, yang dikenali sebagai Datuk Red ingin berkahwin empat sekalipun. 

“Sebagai isteri dan ketika itu sedang mengandung, bila dapat tahu mengenai video tersebut, tipulah kalau saya tak sakit hati tetapi bila tahu cerita sebenar kenapa benda itu terjadi, saya sudah okey”



“Saya tidak ada masalah jika dia ingin berkahwin tiga atau empat sekali pun. Janji, dia boleh jaga semua isterinya dengan baik. Jangan kahwin selagi tidak boleh berlaku adil,”

Namun 4 syarat yang dikemukan oleh Adira ini mampu membuka mata suaminya, seperti yang dituntut dalam Syariat Islam.

Saya Tiada Masalah jika dia mahu berkahwin empat...-Adira

1- Seorang yang mampu berbuat adil

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda (yang artinya), “Siapa saja orangnya yang memiliki dua isteri lalu lebih cenderung kepada salah satunya, pada hari kiamat kelak ia akan datang dalam keadaan sebagian tubuhnya mengiring/senget.” (HR. Abu Dawud, An-Nasa-i, At-Tirmidzi)

Jadi, jika ia tak mampu melakukan hal itu, maka cukup satu isteri saja. Allah Ta’ala berfirman (yang artinya), “…kemudian jika kamu khawatir tidak mampu berbuat adil, maka nikahilah satu orang saja…” (QS. An-Nisa: 3)

2- Aman dari lalai beribadah kepada Allah

Allah Ta’ala berfirman (yang artinya), “Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya di antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka…” (QS. At-Taghabun: 14)

3- Mampu menjaga para isterinya

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda (yang artinya), “Wahai para pemuda, siapa saja di antara kalian yang memiliki kemapuan untuk menikah, maka menikahlah…” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

4- Mampu memberi nafkah lahir

Allah Ta’ala berfirman (yang artinya), “Dan orang-orang yang tidak mampu menikah, hendaklah menjaga kesucian (dirinya), sampai Allah memberikan kemampuan kepada mereka dengan karunia-Nya…” (QS. An-Nur: 33)



Adussayang~~ Barulah Putih!~~

This Is The Oldest Page

KOMEN ANDA SANGAT DIPERLUKAN BAGI KEMAJUAN KAMI UNTUK TERUS BERKARYA.
DIHARAPKAN :
* KOMENLAH DENGAN BAHASA YANG BAIK
* TIDAK ADA UNSUR SPAM, LUCAH
* TIDAK MERUGIKAN ORANG LAIN
* MENUNJUKKAN IDENTITI YANG JELAS BUKAN ANONYMOUS

DIPERKENANKAN :
* KOMEN PROMOSI LINK WEB ANDA
* KRITIK & SARANAN

[PROTECTED] BY DMCA PROTECTION PRO™
EmoticonEmoticon